Close cursor

English
Свържете се с нас

Какво е Heatmap и трябва ли да използвате такъв?

Heatmap записва активността на потребителите в уеб страница. Този инструмент измерва кликове, ниво на ангажираност и зоните, в които хората прекарват време. Тези данни помагат да подобрим дизайна, функционалността и организацията на сайта. Следенето на резултатите показва дали трябва да направим промени в потребителския поток, да увеличим четливостта на шрифтовете или да прегледаме позиционирането на call-to-action (CTA) бутоните. Heatmap е полезен и за SEO стратегии.
Ето как.

User Experience

За да разберем как потребителите използват един сайт, трябва да знаем няколко неща:
Как се навигират в сайта?
Къде кликват?
Колко скролват надолу по страницата?
На кои части задържат вниманието си?
Кои действия можем да оптимизираме, за да увеличим конверсиите?

Благодарение на heatmap можем да следим всички тези поведения и да определим „популярността“ на различните елементи в страницата. Това е ценна информация за desktop, лаптоп, таблет и смартфон потребители. Тези данни ни показват нужните промени, за да насочим потребителите към по-добра конверсия.

Как се чете Heatmap

 

Heatmap е лесен за четене и ясен сам по себе си. Визуализацията е с цветове, които показват „топли“ и „студени“ зони. В повечето случаи топлите цветове (червено и жълто) показват повече активност, а студените – по-малко. Колкото по-тъмен е нюансът, толкова по-висока е активността.

Heatmap отчита няколко неща:

Кликове – записват се дори ако не отварят линкове. Това показва дали хората кликват върху елементи, които изглеждат като линкове, но не са.

Скрол (или swipe) – показва в хоризонтални зони колко потребители са достигнали до всяка част на страницата. Това разкрива дали съдържание се пропуска или потребителите напускат преди края.

Движение на мишката – показва върху кои части от страницата се концентрират потребителите. Данните важат за работа с мишка, но не засичат движение на пръст върху мобилни устройства.

Предимства

Heatmap е много по-визуален от стандартните аналитични отчети, което го прави по-лесен за разбиране, особено за хора без опит в анализирането на данни.

Инструментите за аналитика са отлични за отчитане на посещения, но често не показват как потребителите взаимодействат със съдържанието. Heatmap дава по-цялостна представа за поведението. Някои аналитични инструменти (като Google Analytics) третират различни линкове към една и съща дестинация като един, което не показва кой от тях е кликван най-много.

Комбинирайки аналитика с heatmap, можем да задълбочим анализа и да решим UX проблеми. Например – защо страница с много трафик не носи конверсии. Heatmap може да покаже скритите пречки за потребителите.

Пример: наскоро инсталирахме heatmap на продуктова страница за слънчеви очила. Страницата имаше красиви икони, които обаче не бяха кликаеми. Heatmap показа, че хората масово опитват да кликнат върху тях. Добавихме информация и сега при hover се появяват съвети за покупка. Резултатът – по-добро изживяване и повече ангажираност.

Heatmap може да покаже и области, които объркват потребителите. В друг проект видяхме, че бутонът „дарете сега“ беше твърде близо до линка „абонирайте се за бюлетин“. Това водеше до объркване.

На пазара има много инструменти за Heatmap. Ето най-популярните:

https://www.hotjar.com/
https://www.crazyegg.com/
https://www.luckyorange.com/
https://www.clicktale.com/
https://www.inspectlet.com/
https://sessioncam.com/
https://heatmap.com/
https://mouseflow.com/
https://www.seevolution.com/
https://clicky.com/

За маркетинг съвети или за помощ при тестване на вашия уебсайт, пишете на info@edesign.bg

За какво служат wireframe прототипите на уебсайтове?
* не пропускайте